


Příhradové předem předpjaté vazníky typu SPP 10-18/6 jsou sedlové vazníky s předem předpjatým spodním pásem.
V některých typech vazníků byl zachycen menší počet drátů, v některých byly dráty spleteny do tzv. spletenců. Horní pás ve vrcholu je zalomený a je na obou koncích zesílen kvůli uložení na sloupy resp. průvlaky. Spojení mezi horní a spodním pásem je zajišťováno pouze diagonálami bez svislic. Nejvíce tahově namáhané jsou obě krajní diagonály, které jsou řešeny stejně jako ostatní diagonály pouze jako železobetonové bez předpětí.
Krajní nejvíce tažené diagonály jsou slabým místem tohoto typu vazníků. Problematické jsou přechody na masivnější styčníky na obou koncích diagonály, kde se k tahovému namáhání přidává také ohyb v rovině vazníku. Trhliny na obou koncích diagonály byly zjištěny cca v 70% diagnostikovaných prvků, v různých stádiích rozevření – od začínajících vlásečnicových trhlin po trhliny široké až 1,5mm. Druhým typem poruch jsou příčné trhliny po celé délce diagonály, které se po určitých vzdálenostech opakují. Jedná se o tahové trhliny vyvolané vnějším zatížením, obvykle vlásečnicové šířky do 0,15mm. Tento typ trhlin je typickým projevem tažených železobetonových prvků, u nichž došlo k překročení tahové únosnosti betonu a veškeré tahové síly převzala výztuž za cenu zvýšeného protažení. Výskyt širokých trhlin představuje pro vazníky problém kvůli porušené protikorozní ochraně výztuže.
Hlavní problém je však v 1. dolním styčníku:


Který se projevuje na přechodu mezi hmotným styčníkem do dolního prutu. Trhlina se vyskytuje po celé výšce průřezu. Příčinu poruchy lze hledat v nedostatečné náběhové kotevní délce lan s plnou soudržností. Předpínací síla je do betonového průřezu vnášena postupně od kraje spodního pásu směrem do středu. Jedná se již o návrhovou chybu, kdy je přesah dolního pásu za krajní styčník krátký a neumožňuje aktivaci předepnutí již v oblasti styčníku. Lze konstatovat, že nejvíce namáhaná část vazníku se odděluje od střední předepnuté. Vlivem přirozeného stárnutí bude docházet z rozvoji dané poruchy až do výrazného deformačního přetvoření vazníku.
I tento vazník je z hlediska dlouhodobého fungování nespolehlivým a rizikovým konstrukčním prvkem.
Vazník je nutno sanovat obdobným způsobem jako vazník SPP 6 a to předepnutím dolního prutu a zároveň i diagonály. Řešení, jak opravit, existuje.
Text:
Ing. Jiří Chalabala, PEEM, spol. s r. o.
Ing. Karel Pinkas, PEEM, spol. s r. o.
Rádi se zesílením vazníků pomůžeme i vám
Neváhejte se nám ozvat přes kontaktní formulář níže na stránce. Rádi zodpovíme všechny dotazy ohledně zesílení vazníků nebo kalkulace zakázky.